top of page

Önismeret – mit érdemes tudnom magamról?

Nem mindenki jut el pszichológushoz, de vannak olyan kérdések, amiken magunkban is érdemes elgondolkodnunk, sok mindent önállóan is felismerhetünk és tudatosíthatunk.


Az utóbbi években egyre inkább elfogadottá kezd válni, hogy nem szégyen magunkat megismerni, sőt, az önismeret nemcsak egy jól hangzó marketing-kifejezés, hanem valami valóban fontos dolog.

A ki vagyok én?-kérdés nagyon elcsépeltnek hangzik, de nem könnyű rá válaszolni. Van néhány aspektus, amit mindenkinek érdemes átgondolnia magában. A saját családunkra érdemes kívülről, őszintén rátekintenünk, és magunkat más perspektívából látnunk. A következő kérdések megválaszolását kellő idő ráfordításával javaslom; mindenkinek, amennyi időre szüksége van.


Kik a szüleim, hova születtem, hol nőttem fel, kikkel éltem egy háztartásban, mire neveltek, mit vártak tőlem, mi hangzott el sokszor otthon, hogy bántak a szülők a pénzzel, milyen volt a szülők kapcsolata, ki volt a család fekete báránya, miről nem volt szabad beszélni, mit kellett mutatni a külvilág felé, milyen volt a légkör, ki segített, ki bántott meg, mi volt fontos a szülőknek, mit gondoltak a munkáról, tanulásról, hogyan kezelték a testvéreket, mit meséltek a korábbi párkapcsolataikról, mi lett a szülők párkapcsolatával, ki dolgozott, volt-e beteg tagja a családnak, ki ápolta, mikor és hogyan találkoztam először a halállal, milyen nehézségeim voltak gyerekkoromban, hogyan kezelte a család a nehézségeket/örömteli eseményeket, voltak-e barátaim, hogyan alakult a velük való kapcsolat, mik voltak életem nagy veszteségei, hogyan alakultak át a kapcsolataim a számomra fontos emberekkel, hogyan indult a felnőtt életem, mit tanultam az első párkapcsolatomból, hogyan kezelem a problémáimat, kire számíthatok és miben, mi akartam lenni gyerekként, hol tartok most, mit szeretek csinálni, hogyan kezelem a stresszt, a konfliktusaimat, mitől félek, mit szeretnék feltétlenül megvalósítani idén és életemben, miben vagyok jó, hogyan értékelem önmagam, milyen érzés adni és kapni, van-e valami lezáratlan ügyem, amit érdemes lenne tisztázni… ?


Ezekre a kérdésekre nem lehet 2perc alatt válaszolni, és aki tényleg őszintén válaszol magának, lehet, hogy valahol eszébe jut olyan emlék, amire már rég nem gondolt, esetleg van olyan kérdés is, amire a válasz átgondolása szorongást vált ki. Az önismereti út nem egy rózsaszín dolog, sokszor rendkívül fájdalmas; de megéri. Aki esetleg nagyon elakad egy kérdésnél, fontolja meg, hogy az adott kérdésben szüksége lehet-e szakember segítségére.


Legutóbbi cikkek

Kulcsszavak alapján

Még nincsenek címkék.
bottom of page